استان لارستان از نگاهی دیگر-5(تاثیر اب و هوا در افزایش یا کاهش جمعیت)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1391
بازدید : 1475
نویسنده : لارستان بزرگ

تاثیر اب و هوا و مهاجرت در افزایش یا کاهش جمعیت

 جامعه ایران نزدیک به 70% جمعیت خود را در شهرها جای داده است و در صورتیکه افزایش جمعیتی صورت گیرد، از طریق جمعیت شهرنشین است. زیرا موضوع مهاجرت بطور عام از سوی جوانان صورت می گیرد.

برای بررسی تاثیر اب و هوا در افزایش یا کاهش جمعیت به دو مثال در مورد شهرستان های کرج و ابادان می پردازیم:

تغییرات جمعیت شهرهای ایران با یکدیگر تفاوت چشمگیری داشته‌است. به‌عنوان مثال شهر کرج به‌جهت نزدیکی به پایتخت، رشد بسیار زیادی داشته و از یک شهر کوچک با ۱۴٬۵۲۶ نفر جمعیت در سال ۱۳۳۵ خورشیدی به یک کلان‌شهر با ۱٬۳۷۷٬۴۵۰ نفر جمعیت در سال ۱۳۸۵ خورشیدی تبدیل شده‌است.

 ابادان: ابادان در دشت واقع شده و به علت مجاورت با صحراهای بزرگ و سوزان نظیر صحرای بزرگ عربستان و عراق در مجموع هوای صحرایی گرم دارد. حداکثر گرما در ابادان بیش از 50 درجه سانتی گراد است. ابادان 7 درجه از مدار رأس السرطان بالاتر است از اینرو اقلیمی مشابه با مناطق استوایی دارد. ابادان به علت قرار گرفتن در کنار اروند رود، رود بهمن شیر و رود کارون و بطور کلی در جوار خلیج فارس دارای تابستانی بسیار گرم و زمستانی معتدل و فرح بخش است. به استناد برخی منابع انتشار یافته معدل حداکثر حرارت سالهای پیش از انقلاب در ابادان 51 درجه سانتی گراد بوده است که 4/6 درجه از حداکثر مطلق در جهان (یعنی 56/6 درجه در تریپولی لیبی) کمتر است. این رقم نشانگر گرم و سوزان بودن درجه حرارت ابادان است .

یکی ار انواع بادهایی که به ابادان می وزد، باد سموم یا سام است که از عربستان می وزد. این باد بسیار خشک، گرم و سوزنده است و وزش ان به هنگام تابش افتاب مخصوصا در میانه روز شخص را مسموم می کند. از نظر بارندگی نیز ابادان از مناطق کم بارش کشور است که عمده ان به رگبارهای زودگذر اختصاص دارد.

در همین حال شهر ابادان به دلیل اجباری ساکنان ان در جنگ ایران و عراق موقعیت خود را به عنوان یکی از شهرهای بزرگ ایران از دست داده است. نتیجه گیری: افزایش رشد جمعیت در ابادان ناشی از رشد صنایع استانهای شمال غربی با اب و هوای خوب و معتدل استان همدان از جمله استان های کشور است که رشد جمعیت در ان منفی است و جمعیت ان استان در سال 89نسبت به سال 85 کاسته شده است. کاسته شدن جمعیت در این استان می تواند به علل کاهش زاد و ولد و مهاجرت بخشی از جمعیت به شهرهای بزرگ کشور باشد.

همچنین رشد جمعیت در استان های کرمانشاه، اردبیل، گیلان، لرستان و اذربایجان شرقی کمتر از 6/0 درصد است. بررسی میزان بیکاری در استان هایی که دارای رشد جمعیت هستند، نشان می دهد که این استان ها بطور عام دارای نرخ بیکاری بالایی هستند. بطوریکه همدان 18%، گیلان 15/3% لرستان 19% کرمانشاه 13/8% اردبیل 12% در سال گذشته مواجه بودند. به عنوان مثال شهرستان میانه در استان اذربایجان شرقی در سال 65-231000 نفردر سال 75-208000 نفر و در سال 85- 191000 نفر جمعیت داشته است. اعداد و ارقام فوق نشان از رشد شدید منفی جمیت در این شهرستان بعد از سال 65 دارد.

با توجه به امار فوق استان اذربایجان شرقی طبق سرشماری سال 85 به عنوان مهاجرفرست ترین استان ایران معرفی شده است.

مثال دوم: بیشترین رشد منفی جمعیت در درون این شهرستان مربوط به روستاهای بخش کاغذکنان است که این بخش در سال 1360- 35/429 نفر جمعیت داشته است. در صورتیکه در سال 1385 جمعیت ان به 11/307 نفر کاهش پیدا کرده است. مهمترین دلیل این افزایش، مهاجرت مردم از روستاها به شهرها بوده است البته عواملی چون تبدیل روستاهای بزرگ به شهر نیز در ان نقش داشته است.

 نتیجه گیری: 1-توسعه فرصتهای شغلی برای جلوگیری از رشد منفی جمعیت

2-ارتقاء روستا به شهر باعث جلوگیری از مهاجرت خواهد شد.

 3-نتیجه رشد منفی جمعیت برابر است با خالی شدن از سکنه و محو شدن از صحنه روزگار.




:: موضوعات مرتبط: استان لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , استان لارستان , تاثير اب و هوا در افزايش و كاهش جمعيت , افزايش و كاهش جمعيت ابادان و كرج , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com